Drama og manuskripter i dansk

Drama og manuskripter i dansk

Drama og manuskripter i 9. – 10. klasse

Kære dansklærere

Efter jeg læste Harry Potter og det forbandede barn, fik jeg lyst til at lave et undervisningsforløb inden for denne genre. I min boganmeldelse kommer jeg med to forskellige bud på, hvordan man kan indføre drama og manuskriptlæsning i undervisningen. Her kommer mit bud på, hvordan en undervisningsplan med tilhørende opgaver kan se ud i 9. – 10. klasse.

 

En Prezi-præsentation

Forløbet tager udgangspunkt i en Prezi-præsentation, som jeg har lavet. I præsentationen bliver eleverne teoretisk indført i dramaets/teatrets univers.
Præsentationen finder I ved følgende link:

https://prezi.com/view/53GKO8oL0zTOOVGXCjWX/

Undervisningsforløbet

Selve undervisningsforløbet tager udgangspunkt i et par scener fra Harry Potter og det forbandede barn. Her skal de stifte bekendtskab med genrens form.

Herefter bliver niveauet højnet en del, da eleverne skal arbejde med En folkefjende af Henrik Ibsen. De skal her læse nogle dele af stykket, lave en nyfortolkning/bearbejdning af fjerde akt samt sætte Ibsens En folkefjende i perspektiv til samtiden. Forløbet indeholder også en skriftlig afleveringsopgave. Dele af dette forløb er lavet med inspiration og henvisninger til Aalborg teaters undervisningsmateriale til selvsamme dramastykke. Der er litteraturliste med links til bl.a. En folkefjende, sidst i forløbet.

Undervisningsplanen finder I ved følgende link:

UV.plan drama og manuskripter 9.10.klasse

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *