Elevernes sikkerhed ved prøverne er sparret væk

Elevernes sikkerhed ved prøverne er sparret væk

Den digitale prøve er god nok

Faktisk er jeg fortaler for den digitale prøve, jeg synes det er fint, at eleverne online kan tilgå prøvesættene. Jeg mener endda at opgaverne til skriftlig fremstilling har fået nogle spændende oplæg, da der er mulighed for at bruge videomateriale. Men jeg forstår simpelthen ikke, at man netop i skriftlig fremstilling sparrer elevernes faglærer væk. I går kunne jeg se på facebookgruppen Dansklærere i overbygningen, hvordan nysgerrige og næsten paniske dansklærere søgte information om, hvilke prøveoplæg eleverne havde fået. Jeg var også ved at gå ud af mit gode skind, for at finde den information. Men ikke nok med det. Vi må heller ikke læse elevernes opgavebesvarelser. Opgaverne bliver sendt videre til censor (der selvfølgelig er god og kompetent til sit arbejde), men hvis en elev afviger meget i prøvekarakteren fra sit normale niveau, er det umådeligt svært for faglæreren at give eleven en begrundelse, da vi intet indblik har i deres afleverede materiale. Vi kan heller ikke guide eleven i forhold til, om en klage over karakteren vil være passende.

Eleverne føler sig presset over dette. De skriver ofte for at imponere deres lærer. Vi læreren, at de har hørt efter sidste gang de fik feedback på en aflevering. Da jeg skulle være eksamensvagt i dag til matematikprøven, begyndte de at spørge ind til diverse ting vedrørende gårsdagen prøve. Nu har de skrevet for at imponere en lærer, som de ingen relation eller kendskab har til. Det må være mærkeligt at blive bedømt af en person, som man ikke aner hvem er. De får bare en karakter. Færdig, bum. Held og lykke videre i systemet.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *