Prøveklar dansk og kristendomskundskab

Prøveklar dansk og kristendomskundskab

Endelig!

Ja, endelig blev årets prøver offentliggjort. Og jeg er glad for, at jeg skal have min 9. klasse op i netop kristendomskundskab foruden det bundne fag dansk. Sidste år gjorde jeg en del forberedelser til kristendomskundskab, men det bliver først i år, hvor jeg får brug for disse forberedelser. Dog har undervisningsministeriet ændret lidt i prøvebekendtgørelsen, og den manglende adgang til internettet bekymrer mig. Det er jo netop gennem internettet, at vores unge mennesker er vant til at finde deres viden.

“I stedet for paratviden lagrer vi viden om, hvor oplysningerne kan findes.”

Uddrag fra: Theresa Schilhab, Læringens DNA. iBooks.

Hvilket jeg også selv kan mærke. Det er ikke altid, at jeg selv kan huske, alt det jeg har læst fra en artikel eller andet, men jeg kan huske, hvor jeg fandt informationen, samt hvilke søgeord jeg skal bruge for at finde informationen frem igen. Derfor er jeg en smule bekymret og betænkelig ved, at eleverne ikke må have adgang til internettet i forberedelsestiden – selvom de selvfølgelig gerne må tilgå Clioonline for at finde tekster fra opgivelserne frem. Derudover mener jeg ikke, at man kan tillade sig at ændre i reglerne for de afsluttende prøver i midt/slut januar for så at lade de nye regler gælde for indeværende skoleår. Eleverne er blevet forberedt og undervist efter muligheden for internetadgang i 1,5 år. 

 

Beskikket censor i dansk

For første gang skal jeg i år have en beskikket censor i dansk – og jeg glæder mig! Jeg mærker dog også en ekstra nervøsitet, man vil jo altid gerne gøre tingene så godt som muligt (hvilket selvfølgelig gælder, uanset om det er beskikket censor eller ej). Men jeg synes at mærke et ekstra pres i år, især fordi jeg kan være nervøs for, om der er små ændringer i prøvevejledningen, som jeg ikke har set? 🧐 

På facebookgruppen for “Dansklærere i overbygningen” så jeg et opslag, hvor flere lærere diskuterede længden af elevernes prøveoplæg. Helt konkret drejede det sig om teksten Som englene flyver af Naja Marie Aidt. Flere lærere mente, at teksten var for lang som prøveoplæg – og en af mine elever, der har fordybelsesområdet “unge og det svære liv med stoffer” vil netop gerne bruge denne tekst. Hvad gør man så? Jo, endelig havde jeg kontaktinformationer på min censor, så i dag fik jeg taget kontakt til ham. Censor virkede heldigvis meget sød, han godkender teksten som prøveoplæg, og vi fik lavet en joke om Post Nord, hvilke censormaterialerne bliver sendt af sted med. Måske skulle jeg høre kontoret, om vi ikke kan vælge GLS i stedet, så er jeg mere rolig for, at materialerne når frem. 😅 

 

  1. Schilhab, Theresa: Læringens DNA, Aarhus Universitetsforlag, ISBN 978 87 7184 343 9

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *